Marketing Manager bij VIAVAC vacuum lifting

Ontwikkelen en implementeren internationale marketingstrategie



Lopik (bij Utrecht) 10 juli 2025 -- Werving afgerond -- meer vacatures


Onze opdrachtgever VIAVAC vacuüm lifting (www.viavac.nl) gevestigd in Lopik ontwikkelt en produceert technisch hoogwaardige vacuüm hijsgereedschappen waarmee dak- en gevelelementen op een efficiënte, gezonde en veilige wijze geplaatst kunnen worden. VIAVAC vacuum lifting (35 fte) is een innovatieve en toonaangevende Nederlandse fabrikant en heeft zich de afgelopen jaren een sterke (internationale) markpositie verworven.

VIAVAC is een bedrijf met ambitie en veel marktpotentie tot verdere groei, daardoor is er een nieuwe vacature ontstaan van een Marketing Manager. Als Marketing Manager ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van de internationale marketingstrategie, waaronder de positionering van het merk VIAVAC, het vergroten van de merkbekendheid en het mede realiseren van commerciële doelstellingen binnen de directe en indirecte markten. Je vertaalt het VIAVAC-businessplan naar een strategisch marketingplan met aandacht voor online marketing/presentatie. Je ontwikkelt langetermijnstrategieën en zorgt ervoor dat deze strategieën optimaal worden afgestemd op de bedrijfsdoelen van VIAVAC.

In samenwerking met de Managing Director, de Product Manager, de Dealermanager en de Senior Marketeer vertaal je marktinzichten naar effectieve, strategische initiatieven. Je geeft richting aan de Marketingafdeling en zorgt ervoor dat marketinginspanningen bijdragen aan de groei en versterking van het merk VIAVAC.

Je richt je primair op de ontwikkeling van strategieën, met een focus op marktanalyses, merkontwikkeling en de afstemming van marketingactiviteiten. Daarnaast heb je een actieve rol in de dagelijkse uitvoering en het monitoren van de voortgang. Bijdragen aan het behalen van strategische doelstellingen, maar ook dat operationele marketing-inspanningen optimaal worden uitgevoerd en bijgestuurd.

Je rapporteert aan de Managing Director en werkt samen met de Senior Marketeer om de uitvoering van de strategie te realiseren.

Kerntaken en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen van een (internationaal) strategisch marketingstrategie ter ondersteuning van groei, merkbekendheid en commerciële doelen zowel online als offline.
  • Analyseren van markttrends en concurrentie om de strategie aan te passen en nieuwe kansen te benutten.
  • Vertalen van het strategisch marketingplan naar een operationeel plan met jaarplannen, activiteiten en campagnes.
  • Omzetten online marketingplan in operationele acties, gericht op het verbeteren van digitale marktinspanningen.
  • Optimaliseren van digitale klanten en campagnes om conversies en klantbetrokkenheid te verhogen.
  • Adviseren en ondersteunen van dealers m.b.t. marketingactiviteiten en het identificeren van kansen in hun markten.
  • Ontwikkelen van marketingcampagnes, zowel online als offline, om de merkidentiteit te versterken.
  • Opstellen van kwartaal- en jaarplannen en rapporteren over de voortgang van marketingdoelen.
  • Meewerken aan operationele taken, zoals het coördineren van campagnes, beheren van budgetten en opstellen van rapportages.

Competenties

  • HBO/WO werk- en denkniveau, opleiding richting HEAO-CE, International Business, NIMA-C strategische marketing of gelijkwaardig.
  • Enkele jaren werkervaring in een (internationale) marketing omgeving, bekend met online en offline marketing.
  • Strategisch inzicht, het ontwikkelen van lange-termijn marketingstrategieën.
  • Analytisch, uitvoeren marktonderzoek en monitoren voortgang prestaties, zo nodig bijsturen.
  • Creativiteit, innovatieve campagnes bedenken ter versterking merkidentiteit.
  • Digitale vaardigheden, kennis van online marketingtools en -strategieën.
  • Collegialiteit, vermogen om het team effectief aan te sturen, samen werken en te motiveren.
  • Projectmanagement, campagnes coördineren, budgetten beheren en deadlines bewaken.
  • Flexibel, snel kunnen schakelen en kansen benutten in een technische dynamische omgeving.
  • Passie voor marketing, gedreven en overtuigend met de ambitie de internationale marktpositie van VIAVAC te versterken en verder uit te bouwen.
  • Bereidheid om ontwikkelingen van nieuwe (digitale) marketingtools te blijven volgen, eigen te maken en te delen met de organisatie VIAVAC.
  • Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.
  • Reistijd binnen 45 minuten naar Lopik.

Arbeidsvoorwaarden

  • VIAVAC vacuum lifting is een internationaal bedrijf met een uitstekende naamsbekendheid binnen de vacuüm hijsgereedschappen. Focus op innovatie en duurzaamheid met een duidelijk toekomstplan. De cultuur is ondernemend, technisch, dynamisch, informeel en betrokken. Korte communicatielijnen en samenwerken als team om tot goede resultaten te komen.
  • VIAVAC biedt veel vrijheid, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen initiatief. VIAVAC stimuleert persoonlijke groei & ontwikkeling.
  • Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, aantrekkelijke pensioenregeling, 25 vakantiedagen plus 13 ATV dagen, persoonlijk ontwikkelingsbudget.
Marketing Manager bij VIAVAC vacuum lifting