De Europese arbeidsmarkt is na jaren van stilstand als gevolg van de crisis, weer in beweging. Werknemers durven weer van baan te veranderen. Ook constateer ik dat de salarissen zijn gestegen, gemiddeld met zo’n 2,5 tot max 5%. Ik merk een herwaardering van het klassieke headhunters (recruiters) vak. Het grootste probleem voor personeelsmanagers van welk bedrijf dan ook is de enorme overkill aan online informatie die er op dit moment voor handen is. LinkedIn, Facebook, Twitter, het zijn eindeloze bronnen vol met talenten. Maar al deze social media kanalen creëren ook een geweldige chaos. Want hoe haal je er de juiste kandidaten uit voor jouw organisatie? Hoe weet je wie de beste kandidaat in de markt is? Hoe kom je erachter of die man of vrouw die je op het oog hebt, ook daadwerkelijk van baan wil veranderen? Dat lees je niet in al die online cv’s of tweets. Momenteel hebben de technologische bedrijven, maar ook de MKB-bedrijven absoluut geen tijd om zelf te zoeken op alle mogelijke social media bronnen naar geschikte, nieuwe arbeidskrachten. Ze hebben behoefte slechts een beperkt aantal kandidaten aangeleverd te krijgen door een professional. En deze professional mag best wat kosten. De innovatieve bedrijven willen gewoon het beste van het beste. Ze zijn niet uit op goedkope deals. Ze willen een band opbouwen met een professional, die met ze meedenkt en de markt/branche op zijn duimpje kent. Vertrouwen is het sleutelwoord in de Executive Search. Niet alleen de werkgever moet vertrouwen hebben in de headhunter, maar ook de kandidaat moet vertrouwen in de headhunter hebben. Tenslotte verkopen wij als headhunters een product dat van gedachten kan veranderen.
Herwaardering voor het vak Headhunter (Recruiter)